Sealed – Vi har fått Den Hellige Ånd

Ingen mennesker kan gjøre et annet menneske kristent. Ingen prester, ingen pastorer, ingen venner, ingen familie, ingen fremmede, ingen. Det er bare Guds verk dersom noen begynner å tro. Det heter at mennesket blir født på nytt, døpt av Den Hellige Ånd i Kristus.

For med én Ånd ble vi alle døpt til å være én kropp, enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie, og alle fikk vi én Ånd å drikke. (1. Korinterbrev 12,13 BM11)

Han reiste Jesus opp fra de døde, og dersom hans Ånd bor i dere, skal han som reiste Kristus opp fra de døde, også gi deres dødelige kropp liv ved sin Ånd, som bor i dere. (Romerbrevet 8,11 BM11)

«Vinden blåser dit den vil, du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Slik er det med hver den som er født av Ånden.» (Johannes 3,8 BM11)

Vi blir født på nytt, inn i Guds familie. Den Hellige Ånd er den som forsikrer oss om at det er slik, og Han gjør at vi kan kalle Gud for Far. Ånden kommer og tar bolig i oss, og gjør oss til templer for seg. Men hva betyr dette?

Han gjør oss trygge på at vi tilhører Gud. Vi er født på ny, og det er derfor vår fødselsrett å få tilhøre Hans familie. I Galaterbrevet 4,5 brukes ordet «barnekår». Før vi kjente Jesus og Den Hellige Ånd tok bolig i oss, så kjente vi ikke Gud, og vi var ikke i Guds familie, men nå har vi fått barnekår hos Jesus.
I Efeserbrevet 1,13 sier Paulus at vi er beseglet med Den Hellige Ånd. «Segl» er et ord som har med eiendom å gjøre, og det forteller oss at Den Hellige Ånd gjør at vi er Jesu eiendom.

Paulus bruker i verset rett etter ordet «pant». «Pant» er noe som peker fremover. Akkurat som Odd Børretzen i reklamen for flaskepant som går hver jul. Der sier han «Jeg skulle ønske jeg kunne pantes når jeg er tom». Og det er det som er mulig. Depositumet er betalt, og det løses inn i Guds evige rike når du er tom og livet tar slutt.
Den Hellige Ånd er gitt oss som pant på det evige livet. Han er det første avdraget på den fremtidige frelsen som venter oss – og det betyr at vi allerede nå har fått det evige livet. Vi har allerede fått fremtiden!

I Romerbrevet 8,23 bruker Paulus ordet «førstegrøde». Det er et ord bønder er kjent med. Når man sår noe, så forventes det at noe spirer og gror, og så vokser det opp et eller annet. Den første avlingen er førstegrøden. Dersom du venter til det du har sådd har nådd full høyde eller er blitt så stort som du forventet, eller bedre, så er det en god førstegrøde. Hvis denne er god, så kan du være sikker på at hovedavlingen også vil bli det. Jesu oppstandelse er vår førstegrøde, og Den Hellige Ånd er førstegrøden av den avlingen Gud har i vente for oss.

Det siste ordet jeg vil trekke frem i dag er «visshet». Paulus bruker dette ordet i 1. Tessalonikerbrev 1,5, og minner oss på at evangeliet ikke kom med bare ord, men med kraft og Den Hellige Ånd og med full visshet. Ordet «visshet» betyr at det er så fullt at det renner helt over. Det er overbevisningen Den Hellige Ånd gir oss. Overbevisningen om at vi virkelig hører til.
Så selv om vi er svake, fulle av feil og synd, så har vi blitt gitt Den Hellige Ånd som kan veilede oss til full visshet om at vi tilhører den korsfestede og oppstandne herren Jesus Kristus, og får tro på ham.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *